Arculattervezés vs. márkaépítés

Mi is az az arculat?

Gyakran megtévesztő lehet mikor találkozunk az arculat – image – márka kifejezésekkel és a tartalmi jelentések összemosódhatnak. Fontos, hogy tisztán lássuk mi mire is jó és miért fontos.

Az arculat nem más, mint a cég/vállalkozás vagy az adott márka (brand) külső és belső jegyeinek összetett rendszere. Lényegében a vállalat vizuális lábnyoma, esszenciája. Magában foglalja a márka/vállalat mögöttes tartalmát, filozófiáját.
Egyedi és egységes megjelenést biztosít a vállalkozásod számára. Pozícionál, közvetít, beazonosít, hatást gyakorol.
 
Segítségével anélkül, hogy elolvasnánk a márkanevet elég csak pl. a logóra tekintenünk és felismerjük az adott márkát/céget. A logót nemcsak a vállalkozás nevével kapcsoljuk össze, hanem eszünkbe jut a márka mögötti jelentés, valamint a márkával kapcsolatos élmények, érzések és tapasztalatok.
 
„Az emberi civilizáció jelekre és jelrendszerekre épült, így az emberi elme elválaszthatatlan a jelhasználattól, sőt a gondolkodás valójában a jelek alkalmazását jelenti.” – Charles Morris: Foundations of the Theory of Signs
 
Ugye felismered?
 

Arculattervezés során a logón túl számos arculati elem áll a rendelkezésre, hogy alkalmazásukkal kialakítsuk a céged/vállalkozásod egységes és egyedi megjelenését, ami segít, hogy kitűnj az információs rengetegből.

A teljesség igénye nélkül néhányat alább felsorolok.

Kis arculati elemek

  • Logó
  • Névjegykártya
  • Bélyegző
  • Levélpapír
  • Boríték

Nagy arculati elemek

  • Plakát
  • Szórólap
  • Molinó
  • Roll-up
  • Hirdetési kreatívok
  • Brosúra
  • Weboldal

Ahhoz, hogy az arculati elemeket formába öntsük és egyedire szabjuk szükség van az arculat design összetevőire is. Ezek pedig az adott márkára jellemző színek, betűtípusok, szimbólumok, ikonok, illusztrációk, stílusok, hangulatok.

Design elemek

Mi a márka?

Most, hogy már van rálátásunk, hogy mi is az arculat, nézzük meg a márka szerepét. Mi a márka és miért fontos?

Fontos, hogy tisztázzuk. A márka nem azonos az arculattal. Míg az arculat lényege a márka/vállalkozás egységes megjelenésének kialakítása, addig a márka sokkal inkább egy érzés/hangulat/vélemény/tapasztalás, ami a vásárlókban/célközönségben kialakul annak alapján, amit hallanak, látnak, tapasztalnak a márkával kapcsolatban.

A márkaépítés (branding) célja, hogy a termék szolgálatatás/vállalkozás/cég olyan márkává (brand) váljon, amihez automatikusan pozitív élményt (image) kapcsolnak az emberek.

A branding, napjaink gyakorlatát figyelembe véve, 5 elemből áll:

  • Pozícionálás
  • Történetmesélés
  • Design
  • Ár
  • Ügyfélkapcsolat

Arculattervezés vs. márkaépítés

A fentiek tükrében már tudjuk a különbséget és a jelentésüket. Általánosságban elmondható, hogy az arculatterevzés a grafikus vagy webdesigner feladata, míg a márkaépítés inkább a marketinges dolga. A legjobb, ha mindkettőt egy helyről megkapod.

Ha meg akarod tudni, hogy a márkád/vállalkozásod arculata kellőképpen egységes, akkor érdemes összegyűjteni az összes arculati elemet, majd próbáld megvizsgálni, hogy mennyire illenek össze, erősítik-gyengítik egymást, türköznek egységes, egyedi megjelenést.  Mint egy kirakós darabjai, melyek összeillenek.

Akár a márkádról kialakult képet is könnyedén mérheted, csak kérdezd meg a partnereid, célközönséged, vásárlóid. Sokszor meglepő őszintéséggel kapsz visszajelzést, ami nagy segítség az innovációhoz.

Az arculattervezés és a márkaépítés vállalkozásod szerves részét képezik. Érdemes alakítani, fejleszteni, hogy hozzájáruljon a vállalkozásod eredményességéhez.

TETSZETT A CIKK? OSZD MEG MÁSOKKAL IS.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Close Menu